In de prijzen bij het NK prepareren!

Nog nooit voorgekomen, vier preparateurs uit Nijmegen in de prijzen gevallen tijdens het NK prepareren.

De Nijmeegse preparateurs Sophie Kiela, Rick Way, Wesley Kevenaar en Willem Leenders zijn zaterdag 18 november jl. bij de Nederlandse kampioenschappen prepareren 2017 (NK Prepareren) in de prijzen gevallen. Alle vier zijn ze professioneel preparateur bij de Museumwinkel.com, de grootste taxidermy winkel van Nederland.

Beginnende en gevorderde preparateurs konden hun werk in sturen voor het NK Prepareren, dat elke twee jaar plaatsvindt. In totaal waren er 150 inzendingen. Ze doen in verschillende categorieën mee: kleine en grote opgezette zoogdieren, kleine en grote opgezette vogels, opgezette vissen en skeletten.

Bij de beoordeling let de vakjury op veel verschillende punten. Bij huidpreparaten spelen de technische vaardigheden een grote rol, plus de anatomische kennis. De jury let er op hoe vleugels liggen bij de vogels en of de houding van de staart of poten klopt. Deelnemers kunnen extra punten behalen met creativiteit en artistieke uitstraling.

Dat zoveel preparateurs uit één bedrijf in de prijzen vallen is zeer bijzonder te noemen. Preparateurs sturen namelijk hun beste stukken in naar het NK prepareren. Op het NK prepareren is aan alle werken te zien dat het een bijzondere bezigheid is, waar veel creativiteit en techniek bij komt kijken. Het ouderwetse beeld van saaie opgezette dieren is sinds een aantal jaar verdwenen en taxidermie als ambacht is helemaal terug.

In Natuurmuseum Friesland te Leeuwarden kunnen bezoekers van 19 november 2017 tot en met 7 januari 2018 de ingezonden werken bekijken.

In februari 2018 zijn de Europese kampioenschappen in Oostenrijk, waar de Nijmeegse preparateurs hopen in de Europese top te komen. De Museumwinkel.com - de Taxidermy winkel met unieke items, zoals onder andere opgezette dieren, opgezette vlinders, mineralen, schelpen en natuur-historische schatten - is zeer trots dat ze deze kwaliteit in huis heeft.

--------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie: