PERSBERICHT: Reuzenschildpad ontdekt in Nijmegen!

In De Museumwinkel.com te Nijmegen, het grootste prepareerbedrijf van Nederland, is momenteel een opgezette reuzenschildpad (Aldabrachelys gigantea) te bewonderen. De preparateurs zijn een aantal weken bezig geweest om dit zeldzame dier een waardig tweede leven te geven.

Deze schildpad is gestorven vanwege haar hoge leeftijd. Jarenlang was ze privé bezit van een particuliere eigenaar. Deze eigenaar was bevriend met sir David Attenborough, en waarschijnlijk hebben de schildpad en David ooit kennis gemaakt.

Deze indrukwekkende dieren kunnen ouder dan 100 jaar oud worden. Er wordt geclaimd dat het oudste exemplaar van deze soort 255 jaar is geworden. Het verhaal gaat dat deze schildpad tijdens de VOC periode is meegenomen en 131 jaar in de dierentuin van Calcutta heeft doorgebracht.

Oorspronkelijk komen deze reuzenschildpadden voor op de Seychellen (ca. 400 km ten noorden van Madagascar). Diverse nauwverwante reuzenschildpadsoorten die op verschillende eilandjes van de Seychellen leefden, zijn rond 1800 uitgeroeid door zeelieden en kolonisten. Tegenwoordig zijn diverse van deze eilandjes her bevolkt met Aldabra reuzenschildpadden. Deze soort wist aan de massale slachtingen te ontkomen op de Aldabra atol.

De eigenaar van deze schildpad heeft er voor gekozen om haar voor eeuwig te eren en vond het zonde om zo’n mooi dier na haar dood te vernietigen. Op deze manier kan de schoonheid nog bewonderd worden. De Museumwinkel.com voelde zich vereerd dat ze zo’n mooi, oud en uniek dier mochten opzetten. Het dier komt niet in de verkoop.

Opgezette dieren

taxidermy