Wij zijn een erkend en prijswinnend preparateursbedrijf. 6 dagen per week geopend!

Het opzetten van huisdieren

Wat doe je als je huisdier sterft en je geen afscheid van hem kunt nemen? En als cremeren of begraven niet voelt als het juiste afscheid? Sommige mensen kiezen ervoor om hun dier op te laten zetten, zodat deze een waardig tweede leven krijgt.

Nicolette Naphausen is algemeen directeur van de Museumwinkel, een winkel in Nijmegen waar ze veel opgezette dieren verkopen en die zijn eigen team van preparateurs heeft. Ze zetten meestal dieren op die in dierentuinen gestorven zijn, maar ook vaak huisdieren.

“Het is een heel divers publiek”, zegt Naphausen. “Laatst was er een kindje die zijn dwerghamster had gebracht samen met zijn ouders om hem op te laten zetten. Ook heeft iemand een keer namens zijn konijn een brief gestuurd om uit te leggen hoe hij opgezet wilde worden.”

Een huisdier opzetten is moeilijk, geven de preparateurs aan. “Als je een huisdier op laat zetten dan is het een dier waar je jarenlang naar hebt gekeken. Die hebben bepaalde gezichtsuitdrukkingen of een bepaalde emotie. Als je het niet goed namaakt dan is het gewoon ‘een kat’ of ‘een hond’ maar niet jóuw hond.” Deze gezichtsuitdrukkingen worden geboetseerd met klei.

De baasjes zijn vaak emotioneel als ze hun huisdier komen brengen. “Mensen willen vaak hun verhaal kwijt" En dat is ook heel logisch. Een dier is vele jaren een gezinslid geweest.

De Museumwinkel.com krijgt soms verzoeken om tussendoor foto’s te sturen van het proces. “Liever sturen we dat niet, want dan zie je toch je hond binnenstebuiten. Ik zou dat ook niet willen zien van mijn kat.” Mensen kunnen daar vaak toch niet zo goed tegen. “Het moet ook wel een beetje magie blijven dat je je dode huisdier brengt en dat je die na een aantal maanden zittend of liggend terugkrijgt.”

Een baasje is zijn huisdier meestal 6 tot 8 maanden kwijt. Deze huisdieren worden dan tijdelijk in de vriezer bewaard. “Pasgeleden kwam een oudere dame haar overleden kat brengen. Een half jaar was voor haar te lang. De vrouw zei zelf dat de kans dat zij dan nog zou leven vrij klein was, dus toen hebben we het voorrang gegeven.”

De preparateurs zitten heel dicht op de dieren, hierdoor zien ze vaak meer dan de eigenaar zelf. “’Hij at niet meer’ is wel eens gezegd, en dan zien we dat er geen gezonde tand meer in zit. Alleen maar tandsteen en rottende kaken. Dat vind ik dan wel sneu voor het dier, omdat sommige dingen waar dieren aan zijn doodgegaan gewoon voorkomen hadden kunnen worden.”

De baasjes zijn tot nu toe altijd heel tevreden. En dat is een hele eer voor de preparateurs, want een huisdier is een zeer belangrijk lid van de  familie. Neem contact met op met De Museumwinkel.com voor de mogelijkheden om uw huisdier op te laten zetten:

T. 024 360 05 06

E. [email protected]