Sophie Kiela over het opzetten van dieren

'Komt door de Meilandjes', opzetten van huisdieren populair

Sophie Kiela tijdens de demonstratiemiddag in de Museumwinkel in Nijmegen.

Sophie Kiela tijdens de demonstratiemiddag in de Museumwinkel in Nijmegen.© Omroep Gelderland

"Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun huisdier te laten opzetten, zegt Sophie Kiela, tweevoudig Nederlands kampioen prepareren. Woensdag 18 oktober vond er een demonstratiemiddag plaats in de Museumwinkel in hartje Nijmegen. Hier konden mensen een kijkje nemen in de wereld van het opzetten van dieren.
"Ik denk dat de trend is ontstaan door de Meilandjes die hun hond Bommel op hebben laten zetten", vertelt Kiela.
"De dood en schedels heeft mij altijd al gefascineerd", zegt Kiela. De preparateur vertelt dat ze vroeger schedels verzamelde, totdat ze op haar 17e een dode buizerd op het spoor zag liggen. "Normaal gesproken had ik deze meegenomen voor het schedeltje, maar deze buizerd vond ik te mooi", vervolgt ze. "Dus ik heb een preparateur opgezocht en wij hebben hem samen opgezet.” En zo begon haar carrière. In 2015 en 2019 werd Kiela Nederlands kampioen.

Je huisdier opzetten

'Wij prepareren huisdieren in opdracht. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden', staat er op een bordje naast een opgezette bloedhond in de Museumwinkel. Op het moment kiezen hier steeds meer mensen voor, merkt Kiela. "Er is zelf één collega op het moment fulltime bezig met het opzetten van huisdieren". De winkel zet in principe elk dier op. Dus ook jouw hond of kat.

De opgezette bloedhond in de Museumwinkel.

De opgezette bloedhond in de Museumwinkel.© Omroep Gelderland

Wanneer je de opgezette dieren in de Museumwinkel goed bekijkt vallen vooral de ogen op. Alsof het dier nog leeft. "En dat is precies de bedoeling", legt de tweevoudig kampioen uit. "De originele ogen van het dier worden vervangen door kunstmatige oogjes van glas of plastic." Bij een goed preparaat ontstaat de twijfel of het dier 'wel echt dood is'. "Een slecht preparaat kijkt juist eng uit zijn ogen en ziet er onnatuurlijk uit."

Maak het normaal

Vol aandacht kijken de jonge dochters van een bezoekster aan de demonstratiemiddag naar Kiela die een kaketoe opzet. "Bij ons thuis staat een kast van wel 2,5 meter breed vol opgezette dieren. Ik wilde graag aan mijn kinderen laten zien hoe deze dieren geprepareerd worden", legt de moeder uit. Wanneer er wordt gevraagd welke opgezette dieren ze thuis heeft staan, noemt ze de hele dierentuin op. "Ik heb onder andere een paar zwijntjes, een kerkuil, een reiger, een eekhoorn en een springende vos thuis staan."

Een andere bezoeker deelt haar fascinatie voor opgezette dieren. "Ik ben er helemaal wild van, heel mijn huis staat vol", zegt de man. "Het mooiste opgezette dier in huis is toch echt de laplanduil. Kon ik de dieren maar zelf prepareren!" Toch wekt het de vraag: is het hebben van deze dode dieren in huis niet luguber?

"Hoeveel culturen conserveerden mensen en dieren al wel niet voordat wij hiermee begonnen?", heeft Kiela als tegenargument. Ze merkt dat de maatschappij van dit moment het opzetten van dieren niet vindt kunnen. "Maar vroeger was het doodnormaal. Je had de mummies in Egypte en zo waren er ook Indonesische stammen die de lichamen van dier en mens bewaarden."

Kiela vindt het opzetten van dieren 'juist iets heel moois'. "Hoe vaak zie je nou zo'n wild dier van dichtbij?" De preparateur denkt dat het belangrijk is om de dieren die er nu nog zijn op te zetten. Zeker de bedreigde diersoorten. "Dan kunnen mensen de diersoort voor vele jaren blijven bewonderen."